perjantai 22. huhtikuuta 2011

Arabian muki iltateelle:Gunvor Olin-Grönqvist ja muita

 Iltatee on kiva juoda mukista ja Kirppishamsterilla on useita erilaisia eri mielentiloja varten. Erityisen hyvää tee on, kun sitä juo rapuilla istuen ja omaa pientä puutarhaa ihaillen.
Kirppikseltä löytyi  Arabian muki jollaista Kirppishamsteri ei ole aiemmin nähnyt.  Pohjassa lukee design Gunvor Olin-Grönqvist ja Sauna. Tyylistä päätellen se on 1980-luvulta. Olin-Grönqvist työskenteli Arabialla vuoteen 1993 asti. Tämä muki on kuin uusi ja joku miettii hintaa niin vähemmän kuin tarjousmuumimuki marketissa. Googlettamalla löytyi kuva maitokannusta joss on sama koristeaihe. Olisiko lienee kysymys mukien ja kannun yhdistelmästä joka on tarkoitettu mehuntarjoilua varten saunomisen lomassa?




Saunomiseen liittyen on  Olin-Grönqvist suunnittelut 1960-luvulla Löylymukit; usean mukin sarja joka kuvaa saunovaa perhettä.Näitä ei hamsterilla vielä ole.

Pari vuotta sitten niinikään kirppislöytönä  hamsteri hamstrasi käsinmaalatun Gunvor Olin-Grönqvistin mukin joka on Kirppishamsterin mielestä erittäin kaunis.Olin-Grönqvist suunnitteli useamman koristeaiheen käsinmaalattuihin haarikoihin, kuten niitä Arabian  Taideteollisuusosaton esineet luettelossa kutsutaan ja  voimakas sininen väri on niissä tyypillinen. Muki on malliltaan GOG 00 ja siihen mahtuu 0,5 dl.


Ihan tuntematon koristelu on  kahdessa Arabian Kesti mukissa jotka löytyivät viime tammikuussa kirppikseltä parilla eurolla. Väritys ja koristelu viitttaa samaan aikakauteen kuin tuo ensimmäinen Olin-Grönqvistin muki.Mukeja joiden pohjassa lukee Kesti on tehty monella eri kuviolla ja mm. yritysten ja yhdistysten mainosmukiksi. Saman mallinen kuin muki on myös Kesti- kahvikuppi ja mukin kuin kupin on suunnitellut Göran Bäck vuonna 1968. Arabialla on erikseen Kesti-tuoppi, jossa vaaleanruskealla pohjalla on ilomielinen ihmishahmo  ja oluenjuonnista kertova värssy.

1 kommentti: